Koronavirus a panika okolo něj začíná ovlivňovat cestovní ruch. Lidé v únoru intenzivně řešili otázku – odjet na dovolenou nebo ne?
Ruku na srdce… Kdo z vás si chce odvést z dovolené koronavir nebo v lepším případě strávit po návratu 14 dní v domácí karanténě?
Krásně je to vidět na trendech vyhledávačů:
Vidím to i u nás v diskuzích, uživatelé Cestolina řeší jestli:
Sleduji i cestovatelské skupiny na Facebooku a je to jedno z hlavních témat.
Ti, co mají termín za několik měsíců, jsou většinou docela v klidu a čekají, jak se situace vyvine. Naopak klienti s brzkým termínem odjezdu čtou cestovní smlouvy, řeší storno zájezdu a hlavně jestli jim cestovka vrátí všechny peníze… Jenže odstoupit od smlouvy bez storno poplatku není tak jednoduché, záleží na situaci v oblasti, viz. článek. Smlouva je smlouva a zjednodušeně řečeno: obava typu “mám strach jet na dovolenou” není důvod k odstoupení bez storna.
Snažil jsem se mu vysvětlit, že máme zákony. Tam je jasně dané, jak je to s poplatky v případě zrušení zájezdu ze strany cestovní kanceláře nebo ze strany zákazníka. Obecně platí, že v zákonu není žádná autorita. Uznáváme Ministerstvo zahraničních věcí, které k situaci přistupuje velmi aktivně a kvalitně. Pokud se podíváme na jeho stránky, najdeme tam přehled aktuálních doporučení. Jestli pan premiér něco doporučil, tak v tom případě je buď on ten zákon, což si nemyslím, nebo mají na Úřadu vlády připraveno, že lidem storno poplatek zaplatí, protože ze zákona na něj cestovní kancelář bude mít nárok.
Uvedl Michal Veber pro Seznam Zprávy
Bude zajímavé sledovat, jak se cestovní kanceláře ke klientům zachovají.
Ruší se kdejaké akce – Benátský karneval, autosalon v Ženevě… A individuální cestovatelé se storno poplatkům za ubytování pravděpodobně nevyhnou.
Letenky a jízdenky
Například Lufthansa nabízí bezplatnou změnu termínu u některých linek, ČD bezplatné storno u jízdenek do Itálie. Jak se k jiným linkám postaví ostatní aerolinky je také otázka. S největší pravděpodobností část klientů nechá letenky propadnout.
Cestovní kanceláře a agentury
Minulý týden jsem si všiml, že Invia vypnula nebo výrazně omezila PPC kampaně ve vyhledávačích na fráze “dovolená Řecko”, “dovolená Itálie” a podobně, a i reklamy v obsahové síti. To asi mluví za vše. Dříve dominovala na prvních pozicích a jestli to souvisí s koronavirem je čistě moje spekulace… Než prodej, pravděpodobně na infolinkách řeší storna a uklidňují klienty.
Zásadně se panika dotkne zbytku lyžařských zájezdů v Itálii (a pravděpodobně i v části Rakouska) v této sezóně. Částečně pak ostatních typů zájezdů s termínem březen a duben. Češi jsou ale otrlí cestovatelé a v minulosti potvrdili, že je leccos neodradí.
Otázkou je, zda-li šíření koronaviru ovlivní letní počasí a situace se stabilizuje. V opačném případě cestovní kanceláře, agentury a aerolinky nečeká ani trochu dobré období. Proto se v letošní sezóně možná dočkáme i hezkých last minute slev.